استیون هاوکینگ ( Stephen William Hawking ) بدون شک بزرگترین دانشمند فیزیک قرن معاصره ٬ کسی که کرسی علمی نیتون بزرگ رو در آکسفورد در اختیار داره و اون رو با انیشتین مقایسه میکنن . این فیزیکدان بریتانیایی با وجود ابتلا به بیماری فلج اعصاب از ۲۱ سالگی به لطف تکنولوژی مایکروسافت میتونه هرچیزی رو که فکر کنه تبدیل به حرف بشه (با روبات قدرتمند و هوشمند مایکروسافت)

استیون هاوکینگ در ناسا، ۱۹۹۹ میلادی

دو تا از کتابهای ایشون تحت عناوین "جهان در پوست گردو" و " تاریخچه زمان" هم از اون دست کتابهایی هست که ترجمه شدنشون رو به زبان فارسی باید غنیمت دونست و من تابستون هردوشون رو خوندم و به همه ی علاقه مندان به علوم فیزیک و اخترشناسی هم توصیه میکنم حتما این دو کتاب رو از انتشارات حریر تهیه کنن .

از سخنان جنجالی ایشون تئوری سیاهچاله هاست که اثبات کردن درون سیاهچاله ٬ زمان متوقف میشه و هرکس بتونه اون داخل بره بدون اینکه متلاشی بشه برای همیشه زنده میمونه ! یکی دیگر از حرفهای جنجالی ایشون ادعا بر وجود موجودات فضاییه و حتی میگه باید ما پیغام صلحمون رو براشون بفرستیم (این کار رو ناسا قبلا انجام داده ) نکته جالب اینکه اکثر دانشمندای بزرگ معاصر و قرن گذشته مثل واینبرگ ٬داوکینز  ٬ پلانک و هاوکینگ "نان بلیور" بودن و هستن و به خدا اعتقادی نداشتن و ندارن و این نکته جای تامل داره اونم برای کسانی که بیشتر از ما نظم کهکشان ها رو میبینن (البته اگه نظمی باشه ! ) اما جنجالی ترین حرف ایشون که بهونه ی این پست من بود تو مصاحبش در سالگرد ۷۰ سالگیش مطرح شد که وقتی ازش پرسیده شد در طول روز بیشتر به چه فکر میکنید گفت :

زنان ٬ زیرا بزرگترین راز هستی پدیده ایست به نام زن !!

در ادامه میگه من برای هر سیکل در طبیعت میتونم معادله ریاضی دقیق بنویسم اما رفتارهای غیرقابل پیش بینی زنان همواره معادلات من رو خراب میکنن !

ببینید این حرف رو یه آدم عادی نمیزنه ! کسی میزنه که جایگاه علمی بالایی داره و کتاباش از پرفروش ترین کتابای دنیاست ! من به شخصه تجربه ی تقریبا زیادی دارم در مورد ارتباط با جنس مونث ولی واقعا نمیتونم برخی از موارد رفتارشون رو پیشبینی کنم .. ببینید همه ی آدم ها متفاوت هستن و برخوردهای متفاوتی هم در برابر اتفاقات مختلف دارن اما بعضی چیزها هست که اثبات شده ست و باید یک تصمیم مشخص و واضح گرفت اما در عین شگفت زدگی بارها دیدم خانم ها این قوانین رو نقض کردن و جور دیگه ای عمل کردن یعنی بدیهی ترین راه ها رو برای برون رفت از وضعیت بد کنار میذارن و متاسفانه به دنبال راه اشتباه میرن .. یکی دیگه از چیزهایی که پیشبینی یک زن رو حداقل برای مرد سخت میکنه همین استیبل و پایدار نبودنشونه ٬ یعنی اگه الان خوبن و شاد تضمینی نداره یک ساعت دیگه هم به همین گونه باشن و ممکنه حتی بی دلیل دپرس بشن !! و یا اگه شما همیشه با یه حرف یه خانم رو شاد میکردین ممکنه یه روز با همون حرف ایشون رو ناراحت کنید !! ممکنه کاری رو که ایشون در یک موقعیت دوست داشته انجام بدید در روزی دیگر و در همان موقعیت با اون کار عصبی و پرخاشگر بشه ..

به دلیل این مسایل کاری ندارم چون یه پست دیگه میخواد تا تازه چندتاش رو بشه بیان کرد چون بقیش به قول استیون بزرگترین راز هستی هست .. اما به نظرتون چرا خداوند در کنار موجودات ساده ای به نام مرد که مثل روبات یک الگوریتم ساده دارن و به راحتی قابل پیش بینی هستن موجوداتی به نام زن آفریده که اینقدر پیچیده و غیرقابل پیش بینی هستن ؟؟

(3 اسفند 1390)