ایده ی نوشتن این پست زمانی به ذهنم رسید که شنیدم مردی دانمارکی با وجود قتل بیش از ۲۰ نفر براش حکم حبس ابد بریدن !! یه جورایی برام عجیب بود !
دنبالش که رفتم دیدم اکثر کشورهای اروپایی ، استرالیا و کانادا شدید ترین حکم موجود در دستگاه قضاییشون حبس ابد هست !!

حبس ابد چیست ؟

نوعی از مجازات حبس است که در آن محکوم باید تا پایان عمر خود در زندان به ‌سر برد. این کیفر معمولاً برای بزرگترین بزه ‌ها مانند قتل عمد، موارد شدید قاچاق انسان یا قاچاق مواد مخدر و دزدی‌های بزرگی که با آدم‌کشی یا آسیب‌های جسمانی شدید همراه است، در نظر گرفته می‌شود.  {منبع ویکی پدیا}

با این وجود هنوز خیلی از کشور ها هستن که مجازات اعدام درونشون جریان داره ، مجازاتی که سابقه ای طولانی داره و باعث گرفتن جون یک انسان میشه .. مجازات اعدام از قدیم تاکنون با پیشرفت بشر شکلش تغییر کرده و به حالتی مدرن رسیده .. از زنده به گور کردن گرفته تا آتش زدن ، سنگسار ، اتاق گاز ، خفه کردن ٬ پرتاب از ارتفاع ، سم دادن ، مرگ تدریجی به وسیله جراحت های خفیف و ...
اما میخوام در مورد ۶ متود رایج فعلی بنویسم .

۱ - تیر باران  :

روشش خیلی ساده ست و پیچیدگی خاصی نداره و معمولا تو جنگ ها خیلی استفاده میشه ، مجرم رو یه جا مینشونی یا سرپا میبندی و چند نفر که اسلحه دارن در فاصله ۶ قدمی قرار میگیرن و بطور همزمان شلیک میکنند ٬ این یکی از دردناک ترین اعدام های فعلی هست که مجرم خیلی که خوش شانس باشه همون ابتدا گلوله ای به سرش اصابت میکنه و میمیره و دیگه درد نمیکشه ..
این روش در کشورهای آمریکا ٬ سومالی ٬ تایوان ٬ ازبکستان ٬ گواتمالا و ویتنام اجرا میشه .

۲ - سنگسار :

عکسی از این عمل وحشیانه نمیذارم .

خب این روش مختص اسلام و کشورهای اسلامی هست و معمولا زمانی که هتک حرمت جنسی به زن صورت میگیره و یا زنی بد کاره شناخته میشه اجرا میشه .. نحوه اجراش اینطوریه که فرد خاطی رو دفن میکنن بطوریکه فقط سرش بیرون از خاک باشه و بعد یک عده که فکر میکنن دارن ثواب میکنن شروع به پرتاب سنگ میکنن .. یکی از دردناک ترین مرگ هاست به دلیل ضربات متعدد و طولانی شدن مرگ ٬ طرف باید خوش شانس باشه که سنگی در ابتدا باعث ضربه ی مغزیش بشه و اون رو بکشه ..
کشورهایی که این مجازات رو اجرا میکردن و یا هنوز اجرا میکنن : ایران (تا فروردین 91 و قبل از اصلاح قانون مجازات اسلامی) ٬ پاکستان ٬ عربستان و نیجریه . البته افغانستان هم که بی در و پیکره ٬ تو بعضی مناطقش بصورت خود مختار این حکم اجرا میشه .

۳ - دار زدن :

خب این نوع اعدام رو همتون مطمئنا زیاد تو فیلم ها دیدین ! یه طناب میخواد و یه صندلی !! معمولا طناب دار رو میجوشونن و بعد میپیچونن و در نهایت با روغن لیز میکنند تا مرگ راحت تر صورت بگیره ٬ مرگ به این طریق نهایتا ۶۰ ثانیه طول میکشه و اونطور که متخصصین میگن یکی از کم درد ترین حالت اعدام هست در صورتیکه درست اجرا بشه !! چون اگه طناب دراز تر از حد معمول باشه ممکنه مرگ به ۲۰ دقیقه هم بکشه !
ایران ٬ عراق ٬ آمریکا ٬ چین و گواتمالا از کشورهایی هستن که به این صورت اعدام میکنند .

۴ - صندلی الکتریکی :

بدن محکوم رو کاملا  Shave میکنن برای جلوگیری از اختلالات الکتریکی و تماس مستقیم ٬ بعد با بند های چرمی میبندنش به یک صندلی مخصوص و در نهایت سر و پاهای محکوم رو به استیلی که قراره از اونجا شوک منتقل شه وصل میکنن .. معمولا برقی معادل ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ولت منتقل میکنند تا در نهایت اون فرد بمیره !
جالبه بدونید تنها آمریکاست که هنوز از این وسیله برای اعدام استفاده میکنه .

۵ - سر بریدن :

این دیگه شاهکار اعدام هاییه که تا حالا صورت گرفته و به نظر من وحشیانه ترینشونه ! یه جلاد داریم و یه قربانی ! قربانی باید شانس بیاره که جلاد حرفه ای باشه و سرش رو در همون ضربه اول قطع کنه ٬ در غیر این صورت جریان به کثافت کاری کشیده میشه ! میگن این مجازات رو قدیم ها برای این انجام میدادن چون مقتول پس از بریده شدن سرش تا چند ثانیه میتونه درکی از محیط داشته باشه !! یعنی مغزش کار میکنه تا اینکه دیگه نه خون و نه اکسیژن بهش برسه پس خوبه چون جزای کارش رو با چشماش میبینه !
این نوع اعدام هنوز تو کشورهایی نظیر عراق و عربستان و چین اجرا میشه .

۶ - تزریق سم :


من واقعا آرزو میکنم اگه قراره اعدامی صورت بگیره همیشه اینجوری باشه چون یکی از انسانی ! ترین روش های کشتنه !! ابتدا فرد رو به تخت میبندن و تزریق رو از دو بازوی محکوم شروع میکنن . ابتدا به یکی از بازو ها  سدیم ساپیونتال (ماده بیهوش کننده) تزریق میکنن و به بازوی دیگر ترکیبی از پانکرودیم برمید (فلج کننده و بازدارنده تنفس) و پتاسیم کلرید (بازدارنده ضربان قلب ) تزریق میشه . مرگی راحت و بدون درد در عرض ۵ الی ۷ دقیقه صورت میگیره . این روش در ابتدا توسط نازی ها اعمال شد اما امروزه آمریکا ٬ چین و گواتمالا از اون استفاده میکنن .

                                                    ........................

این هم از روش های رایج اعدام اما یه سوال همیشه ذهن من رو به خودش مشغول میکنه اونم اینکه چرا با وجود مجازات اعدام برای خیلی از جرم ها مانند سرقت مسلحانه ٬ تجاوز ٬ قتل و قاچاق مواد و .. باز هم کشور ما به نسبت خیلی از کشورهای اروپایی که چنین مجازاتی (اعدام) ندارن آمار جرم و جنایت بالاتری داره ؟؟ به نظر شما مشکل از کجاست ؟؟ اجتماعیه ؟ سیاسیه ؟ قانون غلط ؟ اقتصادیه ؟ فرهنگیه ؟ مذهبیه ؟ چیه واقعا ؟؟

(15 خرداد 91)