تو پست قبل خیلی از بچه ها کامنت گذاشتن و خواستن تا یه نقشه ی راه کلی بنویسم تا راه رو غلط نرن . در ابتدا نمیخواستم این کار رو انجام بدم و برای همین شماره م رو در اختیار خیلی ها قرار دادم و اونها هم برای مشاوره تماس گرفتن که امیدوارم به دردشون خورده باشه .. اما دلیل اینکه نمیخواستم اینجا چیزی در این مورد بنویسم این بود که اولا خودم رو در اون جایگاه نمیبینم که برم بالا منبر ثانیا فکر میکردم مخاطب زیاد نداره که در مورد تفکر دومم کاملا در اشتباه بودم ! پس سعی میکنم خیلی مفید و مختصر اون چیزی که به دردتون میخوره رو بگم .

اولین گام : مشاوره

مشاوره با فردی با تجربه در رشته ی خودتون ، کسی که رتبه ی خوبی آورده تو ارشد ، در مورد منابعی که خونده (جزوه و کتاب) و سپس خریدن اون منابع قبل از تیر ماه ..

گام دوم : جوگیر نشید !

شروع فرایند درس خوندن از هفته ی اول یا نهایت هفته ی دوم تیر .. اینجا به یه نکته توجه باید بشه اونم اینکه حواستون باشه یهو جو گیر نشین از همون روز اول ۱۰ ساعت بشینین بخونین !! من خودم روزهای اول خوندنم با روزی ۲ ساعت شروع کردم و کم کم اون آخر ها به ۱۲ ساعت رسوندمش .

گام سوم : خلاصه نویسی

تموم کردن کلیه منابع تا نهایت پایان مهر ماه .. نکته ی خیلی خیلی خیلی مهم نوشتن خلاصه نویسی هست بطوریکه من خودم اگه خلاصه نویسی نمیکردم شاید الان رتبم دو برابر فعلی میبود ! سعی کنید خلاصه نویسی هاتون رو با حوصله و با چند رنگ بنویسید . درسته که زمان میبره اما هفته های پایانی خیلی به دردتون میخوره . من خودم با ۴ رنگ خلاصه نویسی میکردم و خیلی با حوصله و تمیز نکات مهم رو درون برگه جای میدادم . زیاد وسواس در مورد خلاصه نویسی نداشته باشید و سعی کنید فقط مطالب مهم رو بنویسید . خلاصه نوسی باعث شد من ۲ روز مونده به کنکور کل منابعم رو ۲ بار مرور کنم !

نکته ۱ : اراده ی پولادین

فرآیند کنکور برای کسایی که میخوان رتبه ی خوبی کسب کنن خیلی طولانی هست و حدودا ۸ ماه آدم رو درگیر میکنه برای همین یه روحیه خیلی قوی میخواد .. بعضی وقت ها با وجود همه ی تلاشت میبینی به نتیجه ی مطلوب نمیرسی و این سرخورده ت میکنه .. بعضی وقت ها از درس زده میشی و دیگه نمیخوای ادامه بدی و .. این ها همه طبیعی هست و اگه نباشه بدون درست جلو نمیری !! من خودم هر وقت اینجوری میشدم اون روز رو فقط ۲ الی ۴ ساعت میخوندم !! یعنی یه جورایی به خودم مرخصی میدادم !

نکته ۲ : کلاس کنکور

بچه هایی که میخوان برن کلاس کنکور سعی کنن تو درسهایی که نیاز دارن اسم بنویسن چون کلاس کنکور معجزه نمیکنه تا آدم خودش نخونه ! کلاس کنکور فقط روند درس خوندن رو سریعتر میکنه . یه نکته مهم اینکه سعی کنید کلاسهای کنکوری که به اصطلاح "ترم بهار" هستن که معمولا پایان تیر ماه به اتمام میرسن ثبت نام کنید .. من تابستون کلاس کنکور رفتم و این باعث شد عملا تابستون من از دست بره چون برخلاف اونچه که فکر میکنی کلاس کنکور همه ی انرژی آدم رو میگیره و فرصتی برای خوندن نمیذاره .. پس اشتباه من رو تکرار نکنید .

نکته ۳ : اعتماد به منابع

با یک منبع جلو برید و هی منابع مختلف رو وارد مطالعتون نکنید .. اینجوری فقط خودتون سردرگم میشید و بس . سعی کنید تو خرداد وقتی منابع رو از فردی مورد اطمینان گرفتید دیگه بهش اعتماد کنید و با همون ها حالا هرچی هست پیش برید .

نکته ۴ : تفریحات سر جاش !

به هیچ عنوان تفریحاتتون رو حذف نکنید .. من یادمه حتی تا یه ماه مونده به کنکور میرفتم خونه ی دوستام شب تا صبح میزدیم تو سر و کله هم !! مغز یه سیستمه که نیاز به تفریحات درست داره تا بتونه خوب کار کنه .. با تفریحات سالم به مغزتون غذا بدین .. این تفریحات یکیش برام پیاده روی عصر هام بود و دیگری موسیقی .. من حتی وقتی میخوندمم آهنگ پخش میکردم واسه خودم ! موسیقی ذهن رو فریب میده و باعث فراموشی خستگی میشه .

نکته ۵ : دیگه نخونید !

به هیچ عنوان تو یک ماه باقی مونده تا کنکور درس جدید نخونید !! کنکور عمران ۱۶ تا درس رو شامل میشه که من ۸ تا از این درس ها رو نرسیدم بخونم !! دارم صادقانه میگم دیگه !! اما با همون داشته هام رفتم سر جلسه چون به این جمله ی با مفهوم اعتقاد داشتم :

خواندن ۸۰ درصد منبع با آمادگی ۱۰۰ درصدی خیلی بهتر است از خواندن ۱۰۰ درصدی منبع با آمادگی ۸۰ درصد .

نکته ۶ : کنترل استرس

به نظر من کسی که درست برنامه ریزی کرده باشه و درست پیش رفته اصلا دچار استرس نمیشه و اگه دیدید در میانه راه این حس اومد سراغتون بدونید دارید راه رو اشتباه میرید و نیازمند شوکی فراخور اون زمان هستید .. سعی کنید مدیریت اعصابتون رو در دست بگیرید و حداقل به یه چیزی تو زندگیتون اعتقاد داشته باشید تا وقتی تو شرایط سخت گیر افتادید برید و سرش غُر بزنید !!

نکته ۷ : کنکور آزمایشی

حتما یه کنکور آزمایشی ثبت نام کنید تا از روند حرکتتون در مقایسه با رقیباتون دید کلی بدست بیارید و اگه افت کردید اشکال کارتون رو پیدا کنید اما همه چیزتون کنکور آزمایشی نباشه . تجربه نشون داده اول و یا آخر شدن تو کنکورهای آزمایشی ملاک خوبی برای پیش بینی در مورد کنکور نیست .

نکته ۸ : سهم هر درس

میزان اختصاص دهی زمان برای هر درس رو آمیخته ای از میزان اهمیت اون درس + میزان ضعف در اون درس + حجم اون درس قرار بدید .. نه بیشتر و نه کمتر .

نکته ۹ : با عشق بخونید !

برای خوندنتون تایم دقیق مشخص نکنید ! من خودم اینجوری بودم ! شب قبل میگفتم فردا فلان مبحث هارو میخونم و فرداش تا اون مباحث تموم نمیشد ول کن معامله نبودم حالا چه میخواست ۱۰ ساعت طول بکشه چه ۲ ساعت !! اینکه من میبینم خیلی از مشاور ها مینویسن دو ساعت برای فلان درس و .. مگه میشه درس سنگینی مثل مقاومت مصالح رو دو ساعت خوند ؟؟ تا بخوای گرم شی و ذهنت راه بیفته میشه دو ساعت !!

نکته ۱۰ : تست بزنید !

سعی کنید تست های کنکور سال های قبل رو بعد از خوندن یه مبحث در صبح ، عصر اون روز یا دیگه نهایت فرداش بزنید . چون هیچ چیز مثل تست زدن باعت نمایان شدن نکته ها نمیشه . وقتی تست های کنکور رو ۳ الی ۴ سری زدید و برای خودتون حل کردید و جا افتاد حلا برید دنبال تست های تالیفی ..

                                                      .......................

این همه نوشتم اینم بگم که هرچیکه نوشتم بازم به پشتکار شما نمیرسه .. یعنی باید انگیزه و پشتکار باشه براتون . انگیزه ی من کندن از یک دانشگاه آزاد بی در و پیکر و خوندن تو یه دانشگاه خوب بود .. من اگه تونستم پس تو هم میتونی فقط باید به توانایی هات ایمان بیاری و راهت رو آهسته و پیوسته بری . هر فرد هم یه سری نقاط قوت و ضعف داره پس باید اول از خودمون درک خوبی پیدا کنیم و بعد توقع ایجاد کنیم . من اگه از دانشگاه آزاد چند ماه دیگه میرم ملی میشینم ، این یعنی جای یکی که تو ملی بوده رو گرفتم و عملا انداختمش بیرون !! پس یعنی موفقیت .. این یعنی از خودم دید معقولی داشتم . توقعمم متناسب با شرایطم بوده ٬نه بیشتر و نه کمتر .. پس راضیَم .

(11 خرداد 1391)